• 06 Nov, 2020

Varför har jag tandvärk?

Tandvärk är obehagligt och kan göra väldigt ont. Det kan göra att du känner en svullnad i munnen och att du inte vill eller kan äta. Tandvärk kan bero på många olika saker och det är inte alltid lätt att känna exakt var det gör ont. Här har vi samanfattat lite information som kan hjälpa dig vid tandvärk. Vad som kan orsaka tandvärk och vad du kan tänka på när du bokar en akuttid.

Varför har jag ont tanden och huvudet?

Tandvärk är ett tecken på att en eller flera av dina tänder har skadats på något sätt. Detta kan bero på att tandnerven är infekterad eller inflammerad på grund av ett hål i tanden, kariesangrepp. Det kan även bero på en spricka i tanden eller att du fått en skada på tandköttet så att tandhalsen blottas.

Du kan även uppleva svår tandvärk och huvudvärk om du pressar eller gnisslar tänder. Detta är vanligt förekommande och skapar en spänning i ansiktsmusklerna och huvudvärk. Att gnissla tänder, eller bruxism, drabbar män och kvinnor i lika hög utstäckning och är när du pressar ihop käkarna och rör tänderna fram och tillbaka över varandra. Det kan ske både under dagen och natten och ofta är det något som sker undermedvetet vilket gör det svårare att behandla och kontrollera. Daglig stress kan vara en psykologisk utlösare för många, men det finns idag ingen fastslagen orsak till tandgnissling.

Hur kan jag få hjälp med tandvärk?

Om du upplever smärta i tänderna, att det ömmar i munnen, huvudvärk i kombination med tandvärk eller käkvärk ska du kontakta din tandläkare. Det kan vara svårt att veta vart exakt värken kommer ifrån, vilken tand det är som gör ont eller vad som orsakat det. Detta hjälper vi dig med. Boka en akuttid så snart du kan och försök beskriva på vilken sida du har ont och om det är i över eller underkäken. Det hjälper också om vi vet vilket typ av smärta det är, ihållande värk, bultande etc.

BOKA AKUTTID HÄR

Läs mer om vår tjänst - akut tandvård Göteborg - här

Läs mer om säker tandvård och våra hygienrutiner här