• Publicerat:

  • 30 Jan, 2019

Ta hand om er i snön och kylan

Så kom vintern, med snö, kyla och halka. Nackdelen med detta är att antalet skador ökar. Vi frågade vår granne här i huset, Kiropraktorerna i Frölunda, om tips och trix. Ta del av deras erbjudnade till Dagnelidklinikens kunder och läs deras top 5 tips här.

Vilka är vi som jobbar på kiropraktorerna Frölunda? 

Vi har Ola, Ulrika, Joakim och Isabella som är våra kiropraktorer, samt vår massageterapeut Ariel och Sophia i receptionen. Kiropraktorerna har en 5-årig akademisk utbildning med många års erfarenhet och vänder sig till gammal som ung med fokus på hälsa och livskvalitet. Vi värnar om att engagera dig i ditt akuta eller kroniska besvär, klargöra din prognos samt terapier som finns och vad du kan göra själv. Även vår massageterapeut har många år av utbildning och erfarenhet som gör honom till en av de bästa vi har i Göteborg.

Här kommer 5 vintertips från Kiropraktorerna:
1. Även om snön och kylan har kommit så ska inte detta hindra dig från att vara i rörelse, ge dig ut och promenera eller utför en vinteraktivitet. 

2. Kylan gör att många spänner sig mer än vanligt och muskler samt kroppens leder kan bli mer stela och ömma. Så se till att klä dig varmt när du ska gå ut. Värmen tenderar framförallt att läcka ut vid hals/huvud samt kring handleder och fotleder. Så använder mössa och halsduk, vantar och högre strumpor och skor.

3. Vid snöskottning är det viktigt att jobba nära kroppen. Böj på knäna och undvik att vrida ryggen samtidigt som du lyfter. 

4. En lång hävarm är tuff för ryggen, sätt ena handen på motorhuven när du skrapar rutan på bilen så avlastar du ryggen. 

5. Det är lätt att ramla när det är halt ute, träna balansen genom att balansera på ett ben varje dag i ca 2 minuter per ben. Det är även bra att använda halkskydd/broddar för att ytterligare minska risken för halkolyckor. 

 

Erbjudande till Dagnelidklinikens kunder

Dela