• 25 Feb, 2015

Parodontit – En anledning till att du behöver gå regelbundet till din tandhygienist!

Du som patient kanske undrar vad en tandhygienist egentligen arbetar med och varför du behöver gå till dem. Jag intervjuade idag, Eva Dagnelid som har en lång och gedigen erfarenhet som tandhygienist på DAGNELiDkliniken och lärare vid KY-utbildningen för tandsköterskor i Kungsbacka. Hon berättade att de är 4 st tandhygienister verksamma på kliniken, Eva, Britt-Marie, Lisette och Pernilla. DAGNELiDklinikens tandhygienister arbetar med att upprätthålla en god munhygien hos dig som patient och hjälper dig att förebygga sjukdomar så som parodontit (tandlossning) och karies (hål i tänderna). Idag tänkte jag berätta för er lite mer om vad parodontit är och hur du kan förhindra att du får det. Jag återkommer senare med ett inlägg om karies.

Eva kan du förklara vad parodontit är för något?
— Parodontit är en av de sjukdomar som kan drabba våra tänder och omgivande vävnader. Parodontit är en komplicerad bakterierelaterad sjukdom som vi i folkmun kallar för tandlossning. Tandlossning börjar alltid med en tandköttsinflammation som kallas ingivit.

Vem kan få parodontit?
– Parodontit är en vanligt förekommande sjukdom som alla kan få. De första tecknen på sjukdomen ses vanligtvis först i 40-årsåldern. En mer allvarlig form av parodontit förekommer hos omkring 10–15% av befolkningen i en vuxen population, medan 35% har måttlig eller lindrig parodontit.

Vad händer med tänderna när man får parodontit?
– Enkelt förklarat bryter parodontit bakterierna sakta ner benet runt tanden. Vid ett tidigt stadium bildas fickor mellan tänderna och tandköttet, gör du inget åt dessa fickor kan tanden till slut lossna från käkbenet.

Vad kan man göra för att inte få parodontit?
– Jag tycker att det absolut viktigaste du kan göra för att undvika parodontit är att sköta den dagliga rengöringen. Borsta tänderna två gånger om dagen, använd tandtråd och en bra tandkräm. Jag kan rekommendera Zendium den rengör tänderna på ett skonsamt sätt. Jag tycker också att det är viktigt att du som patient regelbundet går till en tandhygienist för en djupare rengöring av dina tänder. Vid en tandhygienistbehandling mäter vi fickdjup och kontrollerar så att tandköttet mår bra, om det inte gör det sätter vi in rätt behandling i tid. Tandhygienisten gör alltså rent dina tänder från tandsten, beläggningar och missfärgningar. Dessutom ger vi dig personliga tips om fortsatt egenvård och behandling.

Eva berättar också att idag bedrivs mycket forskning för att ta reda på sambandet mellan parodontit/gingivit och hjärt-kärlproblem. Flera undersökningar visar på att det faktiskt finns ett samband, man har exempelvis upptäckt samma bakterier i blodet hos patienter med hjärt-kärlproblem som de som har parodontit.

Parodontit har också en välkänd koppling till diabetes. Förekomst av parodontit hos en individ med icke-välinställd diabetes anges vara en allvarlig komplikation. Ny data tyder på att diabetiker med parodontit också har högre dödlighet i komplikationer som hjärt-kärlsjukdom än diabetiker med lindrig eller ingen parodontit sjukdom. Parodontit är en kronisk infektions-/inflammationssjukdom, och när denna sjukdom väl har etablerats hos en diabetiker bidrar den till att försämra diabetesstatusen vilket kan leda till fler allvarliga diabetesrelaterade komplikationer. Omvänt tycks framgångsrik behandling av parodontit ge förutsättningar för förbättrad metabolisk kontroll hos diabetespatienten och minskat behandlingsbehov av diabetessjukdomen. Välkommen att boka en tid hos våra duktiga tandhygienister!

/ David Berggren, DAGNELiDkliniken