• 06 Oct, 2021

Ilningar i tänderna - Dagnelidkliniken Göteborg

Du är inte ensam, ilningar i tänderna är vanligt förekommande. Det beror allt som oftast på en skada i emaljen som gör att tandens vävnad, dentinet kommer exponeras. Anledningen till att du känner en strålande, kylande smärta är att dentinet är extra känsligt mot värme och kyla. Därför isar det så där när du äter glass eller dricker något varmt.  Läs mer om vad du själv kan göra och hur vi kan hjälpa till!

Någon gång i livet upplever alla människor ilningar i tänderna. Det är något som ofta kommer plötsligt men går över lika snabbt. En isande, strålande smärta i tanden.

Det yttersta lagret på tanden, emaljen är ett skyddande lager. Om denna emalj förtunnas av slitningsskador eller har brutits ner så är vävnaden i tanden, dentinet exponerat. Detta händer när dina tänder utsätts för slitage, kariesskador eller frätskador. Dina tänder blir då extra känsliga mot värme och kyla.

Vad kan jag göra själv?

Mjuka tandborstar sliter mindre än en hård. Tänk också på hur hårt du borstar dina tänder. Vill du får hjälp och tips kring tandborstning så har våra tandhygienister lång erfarenhet och många bra tips!

En eltandborste är också bra då den varnar när du trycker den för hårt mot tänderna.
Borsta inte tänderna för tätt inpå måltider, låt munnen vila och minska mat och dryck som är surt som äpple, apelsin, vin, läsk. Floursjkölj och tandtråd är alltid bra för att göra riktigt rent i munnen.
Om Ilningarna i tänderna är långvariga så hör av dig till oss eller annan tandläkare. Det vi tittar på då är att ingen av dina tänder har någon spricka, skada eller att tandköttet är inflammerat.

Boka tid för undersökning här