Förebyggande tandvård

Vet du med dig att du har friska tänder och lika spänstigt tandkött, men vill ta hand om din munhälsa? Eller har du varit på undersökning och det visat sig att du behöver förebyggande tandvård, till exempel om du har tandsten eller tandköttsproblem? Då kan vi erbjuda dig tandvårdslösningar i förebyggande syfte, för att du ska bibehålla god munhygien. Hos oss möts du med omtanke i en ombonad och välkomnande miljö. Självklart med så smärtfria behandlingsmetoder som möjligt.

Vi erbjuder följande behandlingar inom förebyggande tandvård

- TANDHYGIENISTBESÖK
- TANDSTENSBORTTAGNING
- TANDLOSSNINGSBEHANDLING

Boka en tid hos oss, för långsiktig munhälsa.

Din hälsa är viktig och att hålla sig frisk i munnen har en stark koppling till din allmänhälsa.

Ungefär varannan person över 40 år drabbas av tandlossning, en långsam, tyst krypande infektion som kan pågå i tiotals år innan den upptäcks. Tandlossning har även en stark koppling till hjärt- och kärlsjukdomar och andra allvarliga sjukdomar.

Vad är då tandlossning - parodontit?

Tandlossning anses vara en dold folksjukdom eftersom den oftast tar lång tid att upptäcka. Ett varningstecken är att tandköttet är
inflammerat och lätt blöder vid tandborstning - bakterier har trängt ner mellan tanden och tandköttskanten. Om bakterierna inte avlägsnas bildas en infekterad tandficka som djupnar och blir allt svårare att
hålla ren. Tanden är frisk men tandvävnaden och käkbenet bryts ner. Om infektionen inte upptäcks i tid kan det gå så långt som att tanden till slut inte har något fäste.

Symtom på tandlossning

Oftast märker man ingenting, men det är alltid ett sjukdomstecken när tandköttet är ömt och blöder vid tandborstning eller har ändrat form så att tänderna ser längre ut. Det är också vanligt att en stor mängd tandsten bildas, att en tand känns lös eller att det smakar illa i
munnen och andedräkten är dålig.

Tandlossning bör behandlas tidigt

Ju tidigare sjukdomen upptäcks - destå enklare att behandla.
Tandlossning kan även behandlas i långt framskridet stadie.
Behandlingen går ut på att avlägsna de bakteriebeläggningar som finns, reducera de djupa tandköttsfickorna och förebygga att en ny infektion skapas. Det du kan göra själv är att dagligen använda rätt hjälpmedel för Dig och din mun så som tandborste, eltandborste, tandtråd, mellanrumsborstar mm.

Din mun - din hälsa

En bra munhälsa påverkar resten av kroppen och ökar inte bara din livskvalité utan minskar också risken att drabbas av infektioner och sjukdomar. Låt oss få hjälpa dig att må bra. Hos oss får du en skön och avkopplande stund, samtidigt som vi tar hand om dina tänder - och dig!

BOKA TID TILL TANDHYGIENIST HÄR