För många småbarn är tiden besvärlig då de ska få sina första tänder. Barnet kan exempelvis sova och äta dåligt samt få feber. Detta är något som passerar så fort tanden fått växt ut, men tyvärr går många barn igenom denna process inför varje ny tand.

Hur ett barn reagerar när de får sina första tänder

Ett tecken på att ditt barn håller på att få tänder är att tandköttet blir svullet och ibland bildas en bula innan tanden bryter ut. Barnet dreglar mer än vanligt och tandköttet kan variera i färg från rött, lite gul, vitt till en svag nyans av blått. Allt detta är normalt och slemhinnan återgår sedan till sin ”normala” färg då tanden växt ut.

Tips till dig som är förälder

Upplever du att ditt barn har väldigt ont, så kan det vara bra att prata med barnavårdscentralen.

Det finns dock barn som inte alls lider av besvär när de får sina första tänder, då det är väldigt individuellt hur ett barn reagerar. Många upplever att barnets första två tänder är den svåraste tiden och att det blir lättare desto äldre de blir.

Läs fler tips längre ner i artikeln.

Barn och ungdomar har rätt till avgiftsfri tandvård

Fram till och med det år de fyller 23, har barn och ungdomar rätt till avgiftsfri tandvård. De har också rätt att välja tandläkare för allmäntandvården. De barn och ungdomar som inte gör ett aktivt val, kallas av den vårdgivare som har områdesansvar. Vi hänvisar i första hand till folktandvården i ditt område. Där arbetar duktiga tandläkare som dagligen möter många barn i sitt yrke.

Vad hjälper mot växande tänder?

Det vanligaste som rekommenderas är bitring. Det finns många olika varianter och vilken variant ditt barn fattar tycke för är också individuellt. Mitt tips som kan lindra denna smärta för vissa barn är en bitring med vatten i som kan kylas ner i kylskåp eller frys.

Om ditt barn inte gillar en bitring kan ni prova att ge barnet en plastsked som är avsett för småbarn. En variant som jag då rekommenderar är de med kort tjockt skaft så barnet inte kan få skeden långt ner i halsen.

Många barn vill inte äta särskilt mycket under den här perioden då tandköttet är svullet och ömmar. Ni kan då prova kall mat, exempelvis en kall morot. Vissa barn kan föredra denna enkla grönsak eftersom den kan lindra smärta och samtidigt smaka gott.

Använd inte alkoholgel eller liknande!

För att hjälpa ditt barn under denna svåra tid kan du även prova att massera barnets tandkött lätt med fingret eller med en extra mjuk tandborste. Om ni använder fingret se då alltid till att tvätta händerna innan. Använd inte alkoholgel eller liknande då det inte är bra för barnet.

Lätt bedövande gelé

Jag kan rekommendera ett receptfritt alternativ som du kan köpa på apotek eller hos oss på Oris Dental, om inget av ovanstående fungerar för dig och ditt barn. Produkten heter Gengigel och är en lätt bedövande gelé som verkar lokalt där den masseras in. Perfekt att applicera på kvällen innan barnet ska sova, så både du och barnet får en god natts sömn.

/ Sara Gillvén Tassopoulou, Tandsköterska, Klinikkoordinator Dagnelidkliniken

Hur påverkas din tänder under graviditet?

Upplever du dina tänder som lite annorlunda under och efter graviditeten? Då är du inte ensam.

Faktum är att det är extra bra att gå till tandläkaren/tandhygienisten medan du är gravid.

Läs mer för att ta reda på allt!